Geschiedenis Online Prijs 2009

28-01-2010

De website Het Scholtenhuis heeft de Geschiedenis Online Prijs 2009 voor de beste Nederlandse site over geschiedenis gewonnen. De prijs werd woensdagmiddag gepresenteerd in het Stadsarchief Amsterdam. De aanmoedigingsprijs à 2500 euro ging naar de Heemkundige Vereniging Terneuzen. 600_n86_300_gop.png

Twaalf geschiedeniswebsites waren genomineerd, in vier categoriën. De jury, die bestond uit de internetjournalisten Bas Broekhuizen en Corrie Gerritsma, koos in elke categorie een groepswinnaar. Bij de historische verenigingen won de Heemkundige Vereniging Terneuzen; bij de musea was dat de digitale Collectie Gelderland. In de categorie archiefdiensten werd de site Groene Hart Archieven tot winnaar uitgeroepen, en bij de themawebsites kwam Het Scholtenhuis als beste uit de bus.

Dat Het Scholtenhuis uiteindelijk ook de hoofdprijs mee naar huis mocht nemen, kwam volgens de jury door het bijzondere gebruik van moderne webtechnieken. Het Scholtenhuis biedt een levendige reconstructie van het hoofdkwartier van de Duitse Sicherheitsdienst in Groningen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De uitreiking werd opgeluisterd door een voordracht van Andere Tijden-presentator Hans Goedkoop. Als ‘simpele gebruiker’ van internet verontschuldigde hij zich voor vaak ‘totaal respectloze’ wijze waarop gebruikers omgaan met al het moois dat websitebouwers bedenken.

bron: http://www.historischnieuwsblad.nl/00/hn/nl/156/nieuws/13417/Scholtenhuis_wint_Geschiedenis_Online_Prijs.html

Het juryrapport is hier te lezen.

600_n86_600_heemkundige_kring_amsterdam_27-01-2010_073.jpg

Van links naar rechts: Hans Goedkoop presentator van o.a. Andere Tijden,