Pelorus geschonken aan de vereniging

02-05-2011

De Heemkundige Vereniging Terneuzen is trotse eigenaar geworden van een pelorus. Een pelorus is een meetinstrument dat in de koude oorlog op een zogenaamde MUD-paal werd geplaatst. In 1949 ontstond de Mijnenuitkijkdienst (MUD). Langs de Westerschelde werden eenvoudige betonnen palen geplaatst. Mocht worden waargenomen dat Russische bommenwerpers zeemijnen in de Westerschelde wierpen dan werden de posities van de inslagen doorgegeven aan het hoofdkwartier. Deze alarmeerde de marine die vanuit Vlissingen mijnenvegers stuurde om deze mijnen onschadelijk te maken. In de gemeente Terneuzen staan nog vier van dergelijke palen langs de zeedijk.

De heer S. Blommaart uit Terneuzen heeft dit bijzondere en zeldzame meetinstrument aan de vereniging geschonken, waarvoor wij hem zeer dankbaar zijn. Helaas beschikt de vereniging nog niet over een eigen ruimte om de pelorus blijvend tentoon te kunnen stellen.

De geschonken pelorus, die is opgeborgen in een daartoe bestemde houten kistje,  is afkomstig van mijnenuitkijkpost nummer 35, post Bakendorp bij Hansweert. Het instrument is in 1950 vervaardigd door Nedinsco te Venlo. Op de pelorus staat het unieke Nr. 49035 en CI.Nr. 575.02.16.08.

In de nieuwsbrief van december 2010 verscheen een artikel over de Koude oorlog in Oost-Zeeuws-Vlaanderen, van de hand van Hans Sakkers.  In dit artikel besteed hij uitgebreid aandacht aan dit interessante aspect van de koude oorlog.  De Heemkundige Vereniging Terneuzen heeft het verhaal van de MUD-palen weer in de belangstelling geplaatst nadat vorig jaar zomer een van de palen enige tijd van haar plaats is geweest.

600_n120_website_pelorus_2.jpg600_n120_website_pelorus_3.jpg600_n120_website_pelorus.jpg600_mudpaal-pelorus.png