Vijf Woelige Jaren

J.L. Platteeuw

Een uitgave van de Heemkundige Vereniging Terneuzen (2004)

600_p29_vijfwoeligejaren.jpg

Tegen het einde van oktober 1944 eindigde in Zeeuws-Vlaanderen de Tweede Wereldoorlog. Ter gelegenheid van de herdenkingen van 60 jaar bevrijding is nu de tweede herdruk verschenen van "Vijf Woelige Jaren". Dit boek is een historische documentaire en beschrijft de vaak bizarre en hachelijke omstandigheden waarin de bevolking van Terneuzen, Zaamslag, Sluiskil en Hoek tijdens de oorlog verkeerde.

Jan Platteeuw werd in 1929 geboren. Als tiener maakte hij de oorlogsjaren en de bevrijding in 1944 van nabij mee in zijn geboorteplaats Hoek. Op latere leeftijd begon hij zich te interesseren in de regionale geschiedenis en zo verscheen dan in 1972 de eerste druk van "Vijf Woelige Jaren". Het boek is gebaseerd op zijn persoonlijke ervaring, krantenberichten uit de oorlogsjaren en op getuigenissen van lotgenoten uit zijn geboortesteek tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een eerste herdruk verscheen in 1983.

Het boek is rijk geïllustreerd met bijzonder mooie foto’s.
De tekst is bewerkt en gecorrigeerd naar de hedendaagse spelling door Cees de Bliek, neerlandicus en lid van onze vereniging.

Uitverkocht.