Vader zweeg Arbeitseinsatz in Fulda

Dhr NuytinckDagboek van Albert Nuytinck,
geboren te Philippine op 28 oktober 1921
en overleden te Kloetinge op 17 juli 1992

Een uitgave van de Heemkundige Vereniging Terneuzen (2005)

Ik heb een dagboek aangelegd op dinsdag 1 augustus 1944 en als er eens ooit iets met me gebeuren zou, waardoor ik niet terug thuis zou komen, dan zouden jullie thuis ’t vast fijn vinden, als je zo al die kleine belevenisjes eens kon nagaan van iedere dag, hier in Duitsland. ’t Zal wellicht een beetje een inzicht geven van dat leven hier van strijd, en angst en’t moedige volhouden, dit laatste vooral, omdat we veel hoop op een behouden thuiskomst hebben.

Dit laatste kan soms heel ver weg lijken en is soms heel onwaarschijnlijk, als ’t bromt en zoemt en dreunt boven je hoofd van in de lucht vliegende, cirkelende, angstbrengende vliegtuigen. Maar onverminderd, integendeel steeds sterker wordt de gedachte aan ’t leven na de oorlog, bij jullie thuis, waar alles goed is en rustig en vertrouwd. Ik hoop in ieder geval, dat je dit dagboek in z’n geheel nog te lezen krijgt. Moeder, en jullie allen, kan ik er niet voor zorgen, dan zullen de anderen dat wel doen.

nuytinck2Fulda, zaterdag 24 maart 1945.

De foto is gemaakt op 20 januari 2005 t.g.v. het interview met André Nuytinck over het dagboek van zijn vader.
(Foto: Johan van Gurp, fotograaf dagblad BN/De Stem.)

De tekst hierboven gaat vooraf aan het dagboek dat de periode beslaat van de gedwongen tewerkstelling ("Arbeitseinsatz") in Fulda, Duitsland, vanaf dinsdag 1 augustus 1944 tot en met zondag 29 april 1945.
Het origineel is niet altijd even goed meer te lezen, maar het is zo getrouw en letterlijk mogelijk overgetikt. Voor de duidelijkheid is er bij vermelding van data steeds de naam van de dag en het jaartal toegevoegd.

Het boek telt 144 pagina’s en is verlevendigd met familiefoto’s, oude foto’s van Philippine en Fulda tijdens de oorlog.
Het boek werd op 3 mei 2005 officieel gepresenteerd op het stadhuis van Terneuzen.

Het boek kost € 15,-- exclusief verzendkosten (€ 5,00 binnen Nederland). Betaling vooraf door storting op bankrekening 1291.69.269 (IBAN: NL68RABO 0129169269 BIC: RABONL2U) ten name van de Heemkundige Vereniging Terneuzen, onder vermelding van "Vader Zweeg". Na betaling ontvangt u de bestelling binnen 10 dagen.

Rechts: Haven van Philippine met op de achtergrond de rooms-katholieke kerk; de foto dateert van eind jaren dertig van de vorige eeuw. (Met dank aan Sander Ploegaert.)