Opkomst en Ondergang van de Terneuzense Scheepsbouw Maatschappij

Het boek ‘Opkomst en Ondergang van de Terneuzense Scheepsbouw Maatschappij’ een uitgave van de Heemkundige Vereniging Terneuzen, is samengesteld en geschreven door Frans Dooms, Peter van Nes en Piet de Blaeij.

600_opkomst_en_ondergang_van_de_tsm.jpg

Het is in 2018 al weer 85 jaar geleden dat enkele ondernemende Zeeuws-Vlaamingen in Terneuzen een scheepswerf oprichtten op het separatiepunt van het kanaal naar Gent. Dit jaar zijn ook de werken van start gegaan voor de bouw van een nieuwe zeesluis bij Terneuzen. Die werk hebben tot gevolg dat het huidige separatiepunt en alle materiële herinneringen aan de TSM binnenkort helemaal verdwijnen. Voldoende redenen voor een saluut aan de TSM.

Meer dan vijftig jaar was de Terneuzense Scheepsbouw Maatschappij een beeldbepalend bedrijf en een begrip in Zeeuws-Vlaanderen. In de loop van het tweede en derde kwart van de twintigste eeuw verdienden er meer dan duizend man hun brood.

Dit boek geeft een beeld van de opkomst en ondergang van het bedrijf. Het beschrijft de bezielde oprichters, de mensen uit de regio die het durfkapitaal voor de start verschaften, de werknemers, en niet in de laatste plaats de meer dan honderd kwalitatief uitstekende nieuw gebouwde schepen. Ook schetst het een beeld van de honderden reparaties, vele verbouwingen en het in de loop der jaren opgebouwde grote vakmanschap.

Het boek is een hardcover uitgave van 200 pagina’s met leeslint, rijk geïllustreerd met zwart/wit foto’s en tekeningen. De prijs bedraagt €.  24,90 en is te verkrijgen bij de boekhandel in Terneuzen en de regio. Het is tevens mogelijk het boek te bestellen bij de Heemkundige Vereniging Terneuzen. Stuur dan een e-mail naar info@heemkundeterneuzen.nl met duidelijke vermelding van uw NAW gegevens. Het aankoopbedrag plus €. 4,75 verzendkosten dient u over te maken naar bankrekening IBAN: NL68RABO 0129 1692 69 – BIC: RABONL2U. t.n.v. Heemkundige Vereniging Terneuzen. U krijgt dan het boek binnen een week toegestuurd.