Informatiepaneel Dirk de Witte

11 november 2019

600_2019-11-11_dirk_de_witte_onthulling_schuttershof_025.jpg

DIRK DE WITTE SPION IN WO-I NU ZICHTBAAR IN TERNEUZEN

101 jaar na het einde van de Eerste Wereldoorlog, is een informatiepaneel over de Terneuzenaar Dirk de Witte geplaatst. Als privéchauffeur van de Duitse viceconsul de heer Blankers en in een Duits uniform nog wel, reed hij wekelijks naar het Duitse hoofdkwartier in Gent. Hierbij nam hij documenten, geld en andere belangrijke informatie mee voor het verzet in België. Alles was verstopt in het reservewiel van de auto. Op een reis met een Duitse officier naar Brussel, die hij niet kende, hoorde hij van deze officier dat ze van plan waren de privéchauffeur van de viceconsul te arresteren op verdenking van spionage. Nadat hij de officier in Brussel had afgezet, heeft Dirk de Witte direct rechtsomkeer gemaakt en is terug naar Terneuzen gereden. Aan zijn spionageactiviteiten en zijn baan als privéchauffeur was plotseling een einde gekomen (zie de artikelen over Dirk de Witte in nieuwsbrief no. 108 van december 2018).

Reineke van Wouwe, schrijfster van haar familiegeschiedenis De Melksalon ontdekte tijdens haar speurtocht dat een broer van haar overgrootvader Dirk de Witte was, spion tijdens de Eerste Wereldoorlog uit Terneuzen. Zij nam het initiatief om iets tastbaars over hem in Terneuzen te laten zien. In samenspraak met haar, de gemeente Terneuzen en de Heemkundige Vereniging is, een mooi paneel met informatie en foto’s gemaakt.

Maandag 11 november 2019 is aan de Schuttershofweg, tegenover de plaats waar vroeger het pand stond waar het Duitse consulaat was gevestigd, onder grote belangstelling, het paneel door de 83-jarige kleinzoon Dirk de Bruijne onthuld. Dit gebeurde onder het goedkeurend oog van Reineke van Wouwe, mevrouw Sonja Suij, wethouder van de gemeente Terneuzen en veel familieleden van Dirk de Witte, waaronder zijn klein- en achterkleindochter. Zoals Sonja Suij in haar toespraak vertelde is het niet bekend waarom De Witte boodschappen overbracht naar het verzet in België. Ook weten we niets over zijn drijfveren. Hij nam hele grote risico’s, maar was hier heel bescheiden over. We moeten hem zeker niet vergeten. Hij staat weliswaar niet in de geschiedenisboekjes vermeld, maar staat nu wel op de stoep in onze stad.